Pages

kIsaH meNaKjuBkaN orAng2 yaNg BerTaUbat : KISAH PERTAMA

Thursday, May 12, 2011


jom sama-sama kita ambil ibrah( pengajaran) dari kisah ini ;

Kisah Pertama : Hidupkan menjadi mudah

Suatu ketika , Hassan(bukan nama sebenar) pernah menjalani sisa buruk dalam kehidupannya selama bertahun-tahun. Selam itu dia isi hidupnya dengan mabuk-mabuk, memarahi pedagang kaki lima sehingga dia dicap sebagai samseng pasar yang meresahkan masyarakat.

Suatu ketika, Hassan merasa bosan dengan kehidupannya yg kelam. dia berfikir untuk mengakhirinya. Namun, dia tidak tahu bagaimana untuk memulakannya. sampai kemudian, dia menikahi seorang gadis bersuku Sunda. pernikahannya menjadi titik balik kehidupannya. Hasan bersyukur kerana gadis yang dinikahinya seorang wanita yang solehah. Isterinya yang terus menguatkan tekad Hasan untuk berubah.



Hasan mula memperbaiki kehidupannya. Dia tidak mabuk-mabuk lagi. Dia mula rajin solat dan banyak BERISTIGHFAR memohon keampunan kepada Allah atas segla dosanya pada masa lalu. Dia berjanji tidak akan kembali lagi ke dunia kelam. Hasan bertekad untuk bertaubat sebenar-benarnya.

Hasan memulakan kehidupan barunya sebagai kuli panggul di pasar. Dari pekerjaan itulah, dia memberi nafkah kepada isterinya. Meskipun pendapatan kecil, tetapi adalah pekerjaan halal. Namun demikian, perjuangannya untuk berubah bukanlah mudah. Sering kali gejolak untuk kembali ke dunia lamanya muncul. Akan tetapi, berkat kesungguhan tekadnya, dan dorongan isterinya yang luar biasa, Hasan terus konsisten bertaubat dan terus memperbaiki dirinya. Dia terus memperbanyakkan istighfar kepada Allah s.w.t.

Sampai suatu ketika, berkat kejujurannya, seorang tauke ikan menawarkan pekerjaan sebagai tukang angkut ikan. Hasan menerima tawaran itu. Dia bekerja dengan penuh amanah dan rajin. Hal ini membuatkan bosnya simpati dan menawarkan Hasan untuk menjual ikan. Hasan menerima tawaran bosnya dengan senang hati. Hasan berusaha menjalankan perniagaan dengan penuh ikhlas dan amanah.

Berkat kesungguhannya bertaubat kepada Allah, berikhtiar memperbaiki kehidupannya, perlahan-lahan perniagaan jualan ikan Hasan terus meningkat. Sampai akhrinya, Hasan menjadi tauke ikan dengan memiliki 30 buah gerai.

Hasan sentiasa bersyukur kepada Allah. Berkat taufik dan hidayahNya, dia mampu mengubah jalan hidupnya dari seorang yang selama ini menyusahkan orang lain, menjadi orang yang berguna kepada keluarga dan masyarakat..

TAKBIR!!

" Milik Allah-lah apa yang ada di langit dan di bumi. Dia mengampuni siapa yang Dia kehendaki, dan mengazab siapa yang Dia kehendaki. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang "
( Surah Ali Imran : 129)

0 comments:

Post a Comment