Pages

kIsaH dalam al-Quran..

Monday, May 31, 2010



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG


Salam buat semua..
asif jiddan..sudah beberapa hari saya tak update blog saya kerana baru lepas menguruskan walimah ukhti saya..alhamdulillah dengan izinNya segalanya berjalan dengan baik... kini saya sudah mempunyai dua orang abang ipar ..semoga ikatan mereka diberkati Allah s.w.t..amin..

~okla sukalah saya untuk berkongsi suatu kisah..kisah ini bukan rekaan tetapi tercatat dalam kitab Al-Quran..dari surah Al-Baqarah ayat 259.
..beberapa hari yang lepas, saya telah mendengar pengajaran tafsir ayat ini daripada seorang ustaz di kampung saya selepas solat maghrib berjemaah..insyaAllah kita sama-sama berkongsi ilmu...

" atau seperti orang yang melewati sebuah negeri yang (bangunan) telah roboh sehimgga menutupi ( runtuhannya ) atap-atapnya, dia berkata " bagaimana Allah menghidupkan kembali ( negeri) ini setelah hancur?" lalu Allah mematikannya ( orang itu) selama seratus tahun kemudian membangkitkannya ( menghidupkan ) kembali.
dan ( Allah ) bertanya " berapa lama engkau tinggal di sini?" dia menjawab " aku tinggal ( di sini ) sehari atau setengah hari." Allah berfirman " Tidak ! engkau telah tinggal seratus tahun. lihatlah makanan dan minumanmu yang belum berubah, tetapi lihatlah keldaimu (yang telah menjadi tulang-belulang) dan agar Kami jadikan engkau tanda kekuasaan Kami bagi manusia. lihatlah tulang belulang keldai itu , bagaimana Kami menyusunnya kembali, kemudian Kami membalutnya dengan daging." maka ketika telah nyata baginya. dia pun berkata " saya mengetahui bahawa Allah Maha Menguasai atas segala sesuatu "
Al-Baqarah : 259
kisah ini tentang seorang pemuda yang bernama Uzair yang pada suatu hari melalui sebuah tapak bangunan yang runtuh. terdapat mayat-mayat yang bergelimpangan serta hancur. kemudian dia duduk bersandar di sebatang pokok dan mula berfikir. dalam fikirannya dia bertanya " bagaimana orang-orang yang sudah mati dan hancur itu akan dihidupkan oleh Allah kembali ke negeri akhirat. "
maka dengan izin Allah dia telah tertidur di situ..selama seratus tahun...dalam masa itu, segala-galanya telah berubah, manakal Uzair masih tidur menjadi jasad yang tiada bernyawa lagi.
kemudian jasadnya yang hancur itu disusun kembali oleh Allah lalu ditiupkan semula rohnya. Uzair lalu tersedar dan bangun. lantas dia mencari keldai dan buah-buahannya. tidak berapa lama kemudian, turunlah beberapa malaikat seraya bertanya " tahukah engkau ya Uzair berapa lam aengkau tidur?" tanpa berfikir panjang Uzair menjawab " saya tertidu sehari dua atau setengah hari "
lalu malaikat berkata " bahawa engkau terdampar di sini selama seratus tahun lamanya. lihatlah keldaimu. ia sendiri telah hancur. demikianlah kekuasaan Allah. Allah s.w.t dapat menghidupkan kembali orang yang telah mati dan mengembalikan jasad yang sudah hancur dan dengan mudah pulalah Dia membangkitlan semua manusia pada hari akhirat nanti. Hal ini diperlihatkan kepada engkau oleh Allah agar iman engkau tetap teguh dan engkau sendiri menjadi bukti kepada manusia lain supaya engkau dan manusia lain tiada syak dan ragu tentang apa yang diterangkan Allah tentang hari akhirat itu"
maka Uzair berkata " sekarang tahulah saya bahawa Allah itu berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu"
tiba-tiba keldainya yang sudah hancur dilihatnay mulai dikumpulkan semula tulang dan dagingnya. dan ia kembali hidup. lalu Uzair bersama keldainya pulang ke rumahnya dengan melalui jalan yang sukar dikenalinya.
apabila sampai di kampungnya dia mencari rumahnya dahulu. seorang perempuan yang sangat tua di dalam rumah itu. dan ternyata itu ialah hamba Uzair. dia juga telah bertemu dengan anaknya yang sudah menjadi dewasa .orang ramai amat terkejut dengan kembalinya Uzair ke kampung mereka. mereka menyangka Uzair telah tiada.Uzair menceritakan segalanya dan orang ramai pun percaya bahwa Uzair telah mati dan dihidupkan semula oleh Allah s.w.t....
sekian..moga-moga kisah ini menjadi ibrah untuk kita dan meningkatkan lagi keimanan kita kepada Allah s.w.t...
mohon maaf jika terdapat sebarang kekurangan dan kelemahan dalam penulisan saya pada kali ini..
sekian, wassalam.

0 comments:

Post a Comment