Pages

....bERibAdaT SeLAzaT CoKLat....

Sunday, June 6, 2010


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Sesungguhnya kami hayati pagi ini dengan kesedaran bahawa kerajaan sekalian alam ini seluruhnya adalah milik Allah. dan segala puji bagiNya, tiada Tuhan selain Dia dan kepadaNya kami akan dibangkitkan.

alhamdulillah saya telah menghabiskan pembacaan buku yang baru saya beli pada 2 Jun yang lalu..amat sukalah saya untuk menceritakn sedikit tentang buku yang bertajuk ' Beribadat Selazat Coklat'...buku ini sangat menarik dan banyak manfaatnya.. fi ra'yi, mesti dibaca oleh sahabat-sahabat sekalian....ia mengandungi banyak pengajaran yang mana meyedarkan betapa alpanya diri kita dalam menjalankan kewajipan padaNya..



Jom dapatkan buku ini..
Karya : Sami bin Muhammad bin Jadullah 'Isham Hasanain
Penerbit : Rijal Media
Cetakan pertama : Mac 2010

coklat itu enak! rasanya lazat bukan main! tetapi dapatkah kita beramal soleh sehingga merasakan kelazatan yang luar biasa?
dapatkah amal soleh dilakukan tidak terasa sekadar ibadah rutin yang biasa?


" siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah , mengerjakan amal yang soleh dan berkata ' sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?'"
( surah Fussilat : 33)


iman memiliki rasa manis dan lazat yang boleh dirasakan dengan hati. hati hanya akan merasakan kemanisan iman itu jika sihat daripada hawa nafsu yang menyesatkan dan syahwat yang diharamkan. pada saat iulah hati akan merasakan manisnya iman...subhanallah..itulah yang menjadi dambaan kita semua..namun ketika sakit, hati tidak dapat merasakan manisnya iman. bahkan ketika itu hati merasakan manisnya hawa nafsu dan maksiat yang menghancurkannya..nauzubillahi min zalik.

malah Rasulullah s.a.w pernah bersabda " seorang yang berzina tidak akan melakukan zina ketika dia beriman "
kenikmatan yang lahir daripada amal soleh merupakan kurniaan Allah s.w.t seperti yang disebut dalam firmanNya,

" akan tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan keimanan itu indah di hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran , kefasikan, dan kederhakaan. merka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus. " ( surah Al-Hujurat : 7)

sahabat-sahabiahku yang dirahmati Allah,

sudah tentu kita tertanya-tanya seperti nikmat apakah amal soleh itu?
di sini saya kongsikan beberapa amal soleh yang wajib ada dalam diri seorang hambaNya.


1) Tauhid dan Iman

banyak Nas yang menjelaskan tentang kenikmatan agung dalam tauhid dan iman..
Dari Anas bin Malik , Rasulullah s.a.w bersabda, " ada tiga perkara yang jika ketiganya terdapat dalam diri seseorang maka dia merasakan lazatnya iman. ketiga-tiganya adalah hendaknya Allah dan RasulNya lebih dicintai daripada selain keduanya, hendaknya dia mencintai seseorang hanya kerana Allah dan RasulNya, dan hendaknya tidak menyukai kekufuran sebagaimana dia tidak suka dilemparkan ke dalam api"


sesungguhnya kecintaan seseorang mukmin kepada keimanan, lebih besar daripada kecintaannya kepada air sejuk untuk menghilangkan dahaga pada hari yang sangat panas. demikian pula, rasa tidak sukanya untuk keluar dari iman lebih besar daripada rasa tidak sukanya jika dibakar dengan api.


2) solat ini merupakan amalan pertama yang akan dihisab oleh Allah..

ada satu kisah yang menarik untuk dikongsi bersama..

Mush'ab berkata, " Amir bin Abdillah bin Az-Zubair mendengar suara muazzin ketika dia sedang menantikan ajalnya. dia berkata kepada orang-orang yang berada berdekatannya ' hantarkan aku ke masjid'
maka jawab seorang yang berhampirannya ' engkau ini sakit ' ' aku mendengar panggilan Allah , elokkah aku tidak menjawabnya ?' jawab Amir bin Abdillah. dia tetap berkeras lalu para sahabat menghantar beliau ke masjid. Dia ikut solat maghrib bersama imam. pada saat rukuk pertama, dia meninggal dunia "

lihatlah betapa cintanya beliau terhadap solat berjemaah dan sangat menghormati waktu solat apabila mendengar laungan azan..sedangkan kita yang sihat fizikal, masih tertawa bersama rakan-rakan sewaktu suara azan berbunyi..
teringat pula saya akan sebuah tazkirah yang pernah saya dengar..,
' apabila azan berkumandang..terdapat kalimah Allahuakbar yakni Allah Maha Besar, maka segeralah kamu semua mengerjakannya..maksudnya tiada yang lebih besar melainkan Allah s.w.t...sahutlah panggilan Allah itu dengan menuju tempat solat..tinggalkan segala pekerjaan, berbual-bual, assignment, menonton tv...tunaikanlah kewajipanmu' Ya Allah..ampunilah dosa-dosa kami...

3) Zikrullah

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata " tidak ada kenikmatan yang dirasakan manusia di dunia melebihi kenikmatan di dalam hati dengan berzikir kepada Allah , mengingat kebaikan-kebaikan dan nikmat-nikmatNya serta beribadah kepadaNya"


ikhwah wa akhawat seperjuanganku sekalian,
suka lah saya untuk berkongsi beberapa resipi mantap untuk melazatkan amal soleh..jom kita sama-sama amalkannya !

~ merasa slalu diawasi Allah dan mengikhlaskan amalan hanya untukNya
Allah Maha Melihat, Maha mendengar...Allah lebih dekat kepda hambaNya daripada urat nadi..subhanallah..akan tetapi Allah berhubungan dengan hambaNya secara ghaib dan seakan-akan jauh darinya. Allah memerintahkan untuk mengarahkan niat kepadaNya, menadahkan kedua tangan kepadaNya dan meminta kepadaNya. Hati mereka yang jahil merasakan jauh dari Allah. ada yang terjerumus ke dalam kemaksiatan kerana berasa tidak diawasi. mereka yang sedar betapa dekatnya Allah kepada hambaNya , berasa sentiasa diawasi sehingga perasaan ini menahan mereka daripada sibuk memerhatikan keadaan di luar dirinya

seterusnya, memperbanyakkan amalan sunnah, melawan hawa nafsu, mentadabbur al-Quran serta mengenali Asma' dan sifat Allah, bersahabat dengan orang soleh dan bersaing dengan mereka dalam beramal soleh, membaca nas-nas yang menjanjikan pahala dalam beramal soleh, mentadabbur bacaan al-Quran semasa beribadah..

okla, saya tak boleh tulis panjang2 lagi..hehe...kalau nak tahu lagi isi-isinya, jom sama-sama miliki buku ini...=) ada di kedai-kedai buku...
setidak-tidaknya biarlah buku ini membantu kita mewujudkan bibit-bibit kenikmatan dalam ibadah..

jadikan buku sebagai teman sejati anda..moga manfaat untuk kebaikan dunia akhirat..Amin amin ya Rabbal A'lamin.


mohon maaf di atas kekurangan saya..mohon sebarang komen antum..

~ ILMU wadah mendekatan diri padaNya~

saya akhiri nukilan ini dengan satu doa..mari sama-sama kita membacanya,

" Ya Allah, jadikanlah kami cinta pada keimanan dan jadikanlah keimanan itu indah dalam hati kami. Ya Allah, jadikanlah kami benci pada kekafiran, kefasikan dan kederhakaan. Jadikanlah pula kami antara mereka yang mengikuti jalan yang lurus"
Amin....

0 comments:

Post a Comment