Pages

TaqWa

Saturday, June 26, 2010


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG



Taqwa ialah takut kepada Allah s.w.t serta mengerjakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.. terdapat banyak tentang seruan supaya manusia bertaqwa kepada Allah s.w.t di dalam al-Quran. Para Nabi sebelum Rasulullah s.a.w juga menyeru kaum mereka supaya beriman dan bertaqwa.

Contohnya, dalam surah As-Syuara', ayat 105-106
" Kaum Nuh telah mendustakan para rasul. Ketika saudara mereka( Nuh) berkata kepada mereka' mengapa kamu tidak bertaqwa?' sesungguhnya aku ini seorang rasul kepercayaan( yang diutus kepadamu). maka bertaqwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaku"
juga terdapat dalam ayat 123-126 dalam surah As-Syuara'

ketaqwaan sering disebut di dalam Al-Quran dan ini menunjukkan betapa pentingnya taqwa dalam hidup seseorang insan bergelar hamba Allah s.w.t. mengapa kita selalu dinasihatkan agar beriman dan bertaqwa kepada Allah? mengapa taqwa sering dikaitkan dengan iman? Hal ini kerana iman mestilah disuburkan dengan taqwa. iman dan taqwa merupakan benteng ketahanan ummah. Iman lahir dalam hati kita. Kita wajib beriman kepada Allah s.w.t, malaikat, kitab, rasul dan juga qada' dan qadar bermaksud kita benar-benar percaya dan mengakui dengan sepenuh hati kita. Keimanan yang tinggi akan diterjemahkan dalam perbuatan kita. Keimanan akan dizahirkan melalui ketaqwaan seorang muslim. Iaitu mengerjakan semua yang diperintahkan oleh Allahurabbi dan meninggalkan apa yang ditegahNya.Taqwa perlulah dizahirakan. Namun jika seseorang itu tidak mengikut cara hidup islam, melakukan kemaksiatan, maka ini menunjukkan bahawa imannya semakin berkurang. jika keimanan seseorang itu tinggi maka dia akan menzahirkan akhlak yang mulia, mengikut syariat Islam yang sebenarnya, menjauhi perbuatan mungkar, mengikut Al-Quran dan sunnah serta kehidupannya dipenuhi dengan ibadah kepada Allah. inilah taqwa..

Bagaimana nak jadi hamba Allah yang bertaqwa?

Marilah kita sama-sama merujuk kepda panduan utama kita iaitu Al-Quran. Ayat-ayat suci al-Quran banyak menyatakan tentang ciri-ciri golongan yang bertaqwa. Antaranya;

" Alif laam miim,
Kitab ( al-quran )ini tidak ada keraguan padanya, ia petunjuk bagi mereka yang bertaqwa,
iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka,
dan mereka yang beriman kepada Kitab Quran yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab yang telah diturunkan sebelummu serta mereka yakin akan adanya kehidupan akhirat.,
Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan merekalah orang-orang yang beruntung"
(Surah Al-Baqarah : 1-5 )

".....memberikan harta yang dicintainya kepada kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, musafir, peminta-minta, dan untuk memerdekakan hamba sahaya, yang melaksanakan solat, dan menunaikan zakat, orang-orang yang menepati janji apabila berjanji, dan orang yang sabar dalam kemelaratan , penderitaan dan pada masa peperangan . Mereka itulah orang-orang yang benar dan mereka itulah orang yang bertaqwa"
( Surah Al-Baqarah : 177)

"..bagi orang-orang yang bertaqwa tersedia di sisi Tuhan mereka syurga -syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan pasangan2 yang suci serta redha Allah. dan Allah melihat hambaNya yang berdoa ' Ya Tuhan kami, kami benar-benar beriman, maka ampunilah dosa-dosa kami dan lindungilah kami dari azab neraka'. juga orang yang sabar , orang yang benar , orang yang kuat, orang yang menginfakkan hartanya, dan orang yang memohon ampunan pada waktu sebelum fajar"
( Surah Ali-Imran : 15-17)

"...orang yang menahan amarahnya, dan memaafkan kesalahan orang lain. Dan Allah memcintai orang yang berbuat demikian. Dan juga orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri , lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah?. dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui"
( Surah Ali-Imran : 134-135)

Dengan mentadabbur al-Quran, kita dpat mengambil beberapa tips bagaimana untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Oleh itu, sama-sama lah kita berusaha menggapai keredhaan Allah s.w.t dengan mengerjakan ibadah-ibadah yang wajib serta memperbanyakkan amalan sunat, tidak lupa juga kita mestilah menjauhi perkara maksiat dan kemungkaran..InsyaAllah..

"..dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah , hai orang2 yang beriman supaya kamu beruntung"
( Al-Nur: 31)
" Dan tolong-menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajiakn dan taqwa, dan janganlah tolong-menolong dalam melakuakn dosa dan perlanggaran..."
( Al-Maidah : 2 )

sumber : Tanyalah Ustaz ( Tv9)
12-14 Rejab 1431H

0 comments:

Post a Comment